Vaikų patirtys tikrovėje ir literatūroje

Panevėžio Juozo Balčikonio gimnazijoje  savitai buvo paminėta Tarptautinė Holokausto atminimo diena. ,,Knygų klubo“ (koordinatorė bibliotekininkė G. Tylienė)  renginys – TOLI projekto „Vaikų istorijos literatūroje ir tikrovėje“ (koordinatorė mokytoja R. Stonienė) įžanginė dalis – atvira pamoka, skirta Tarptautinei Holokausto atminimo dienai pažymėti. Renginio tema – žydų vaikų, išsigelbėjusių, išgelbėtų ar neišgelbėtų, istorijos tikrovėje ir literatūroje. Organizatoriai – Knygų klubo branduolys –  siekė atskleisti grožinės literatūros įvairovę šia tema ir praskleisti Istorijos laiko šydą. Gimnazistai  pristatė Vilniaus geto istoriją, gete gyvenusių žydų sunkią kasdienybę ir begalinį troškimą išsivaduoti iš žiaurių represijų,  recenzavo  I. Rudaševskio „Vilniaus geto dienoraštį“, kur paauglys Icchokas dienoraštyje, rašytame baisiausiu holokausto metu,  apnuogino žiaurią realybę, kiekvieną dieną naikinančią viltį išlikti. Tačiau ir tokiu metu talentingi žmonės  kūrė,  mokėsi, skaitė, rašė rašinius, svarstė apie gyvenimą. S. Bako – žymaus šiuolaikinio dailininko gyvenimo ir išgyvenimo istorija – kaip tik toks pavyzdys. Mažasis Samuelis, išgelbėtas gerų žmonių, vėliau tapo pasaulinio garso dailininku, savo  išgyventus baisius potyrius pavertęs viltingais paveikslais apie nepalaužiamą  žydų tautos dvasią.  Taip gražiai nuo tikrų istorijų pereita į  paauglių literatūrą, analizuoti romanai paaugliams:  M. Globek  ,,Pianistė iš Vienos“, M.Burgeso „Mėjos angelas“, I. Mero „Geltonas lopas“, I. Ežerinytės ,,Skiriama Rivai“, kuriuose  veikėjų gyvenimą drastiškai keičia istorijos Laiko ratas. TOLI projektas ir išmoktos recenzuoti skaitytos knygos, istorijos mokytojos Auksės  pamokos ir Knygų klubo kuratorės  Giedrės pagalba suteikė galimybę į  paaugliškas patirtis pažvelgti giliau. Norisi tikėti, jog  kiekvienas  dalyvavęs žengė mažą žingsnelį žmogiškumo link.

Rita Stonienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja